Wie zijn onze stijliconen? Wat vinden Nederlanders zelf van de stijl van de gemiddelde Nederlander? En zijn mannen echt zo weinig met mode bezig?
Stadshart Amstelveen gaf onderzoeksbureau DirectResearch onlangs opdracht ruim 500 mannen en vrouwen het spreekwoordelijke hemd van het lijf te vragen over hun stijl, gevoel voor mode, koopgedrag en mening over de stijl van landgenoten. De eerste resultaten zijn hier al keer gedeeld. Maar er kwamen meer leuke en opvallende feitjes uit het onderzoek naar voren.
- Leontine Borsato en Humberto Tan zijn onze stijliconen
- Slechts een kleine meerderheid van de Nederlanders vindt zichzelf modebewust
- We zijn wel te spreken over de kledingstijl van onze landgenoten
- We zijn nauwelijks op de hoogte van de laatste trends
- Gemiddeld kleedt Nederlander zich al 12 jaar in dezelfde stijl
- Twee-derde vindt dat ze zichzelf beter kan kleden
- Comfort, gemak en prijs meest doorslaggevende factoren bij aanschaf kleding
- Mannen opvallend uitgesproken als het over eigen modebewustzijn en stijl gaat
Modebewust
Slechts een kleine meerderheid van de ondervraagden vindt zichzelf modebewust. Van de Nederlandse vrouwen vindt 54% zichzelf modebewust en van de mannen 42%. We zijn dus niet erg te spreken over ons gevoel voor mode. De trends worden dan ook nauwelijks gevolgd. Slechts 24% van de ondervraagden geeft aan op de hoogte te zijn van de laatste modetrends. Opvallend is dat 40% van de mannen die zichzelf wél modebewust vinden, de trends nauwlettend volgt. Dit in tegenstelling tot de modebewust vrouwen, slechts 25% van hen volgt de laatste trends. Als mannen dus met mode bezig zijn, doen ze dat meteen goed.
Stijlvast
Nederlanders veranderen niet snel van stijl, blijkt uit het onderzoek. De gemiddelde Nederlander kleedt zich al meer dan 12 jaar in dezelfde stijl. Bij de aanschaf van kleding gaan we voor veilig en kiezen kleding waarvan we denken dat die ons staat. 86% van de ondervraagden zegt goed te weten welke kleding dat is. De meest bepalende factoren bij het kopen van kleding zijn echter comfort/draagbaarheid en de prijs. Pas als laatste weegt mee of iets in de mode is of de wens iets nieuws te proberen. Toch vindt twee-derde van de ondervraagden dat ze zich beter zouden kunnen kleden.
Stijladvies
Ruim de helft van de ondervraagden zou ook echt van stijl willen veranderen. Ook hier leveren de mannen een verrassend resultaat op. Van de mannen die zichzelf niet modebewust vinden zegt maar liefst 72% wél eens van stijl te willen veranderen. Hierbij de hulp inroepen van een personal shopper zien vooral vrouwen in de leeftijd 20-40 wel zitten. Van hen geeft 70% aan best een keer advies van een professional te willen. Maar toch ook 37% van de mannen in die leeftijd lijkt dat wel wat.
Als we een Bekende Nederlander om stijladvies konden vragen blijkt dat Humberto Tan door de mannen, en Leontine Borsato door de vrouwen als stijlvol voorbeeld worden gezien. Bij de mannen staat Humberto op eenzame hoogte. Pas veel later sluiten Matthijs van Nieuwkerk, Valerio Zeno, Jan Kooijman en Winston Gerschtanowitz aan. De vrouwen zijn minder uitgesproken. Leontine wordt op de voet gevolgd door Yvon Jaspers, Astrid Joosten, Nicolette van Dam en Linda de Mol. In de leeftijd 20-40 staat Nicolette van Dam op 1 gevolgd door Carice van Houten.
Ruben Senden, personal shopper van Stadshart Amstelveen: “Dat Umberto Tan en Leontine Borsato worden genoemd als voorbeeld geeft aan dat Nederlanders best gevoel voor mode hebben. We zijn misschien wat bescheiden en weten niet altijd hoe we onze stijl het beste tot uiting kunnen laten komen, maar we weten wel wat stijl is. Ik herken mijn klanten in de resultaten. Mensen die zich bij mij aanmelden weten dat ze er beter uit kunnen zien, maar weten niet goed waar ze moeten beginnen. Ik zie vrouwen, maar ook mannen helemaal opleven als ze een goed outfit aanhebben. Het stijlgevoel, of in ieder geval het plezier hebben van een goed gekozen stijl en outfit, is zeker iets wat Nederlanders hebben.”
Voor het onderzoek werden ruim 500 mannen en vrouwen online ondervraagd.
Stadshart Amstelveen
Stadshart Amstelveen, staat voor sfeervol en elegant winkelen. Het overdekte winkelcentrum biedt onderdak aan grote namen zoals de Bijenkorf, Zara, Superdry, G-Star Women, Starbucks en Rituals. Maar er zijn ook diverse boetiekjes en vernieuwende concepten te vinden, zoals het eerste Bose Experience Centre in Nederland en een Nespresso Boutique. Voor de dagelijkse boodschappen heeft het Stadshart een HEMA, Albert Heijn én een versgroep met de beste viswinkel van Nederland. In 2013 is Stadshart Amstelveen door de Winkelcentrum Kwaliteitsmonitor uitgeroepen tot ‘Beste winkelcentrum van Nederland’. En in 2012 kreeg het als eerste (en vooralsnog enige) Nederlandse winkelcentrum 4 sterren toegekend. Deze internationale classificatie staat voor de kwaliteit en service die een winkelcentrum biedt. Zo kunnen bezoekers van het Stadshart gratis gebruik maken van een personal shopper, een kindertreintje en diverse lounges. Bovendien zorgen gratis en onbeperkt WiFi, een babylounge en een receptie voor extra gemak. Naast de vele winkels is er een uitgebreid aanbod aan horeca en cultuur, zoals P60, Schouwburg Amstelveen, Cinema Amstelveen en het Cobramuseum.
Stadshart Amstelveen is te volgen op http://www.stadshartamstelveen.nl/ en via www.facebook.com/StadshartAmstelveen