Nederlander kleedt zich gemiddeld al meer dan 12 jaar in dezelfde stijl
Stadshart Amstelveen was benieuwd naar het modebewustzijn van de Nederlandse man en vrouw. Het winkelcentrum gaf daarom onderzoeksbureau DirectResearch opdracht ruim 500 mannen en vrouwen het spreekwoordelijke hemd van het lijf te vragen over hun stijl, gevoel voor mode en koopgedrag. Hier kwamen enkele opvallende resultaten uit naar voren. Nederlanders zijn niet erg modebewust, volgen de modetrends nauwelijks, kleden zich gemiddeld al meer dan 12 jaar in dezelfde stijl, maar willen wel graag van stijl veranderen.
Modebewust
Slechts een kleine meerderheid van de ondervraagden vindt zichzelf modebewust. De trends worden dan ook nauwelijks gevolgd. Slechts 24% van de ondervraagden geeft aan op de hoogte te zijn van de laatste modetrends. De meest bepalende factoren bij de aanschaf van kleding zijn comfort/draagbaarheid en de prijs. Pas als laatste weegt mee of iets in de mode is of de wens eens iets nieuws te proberen.
Stijlvast
De gemiddelde Nederlander kleedt zich al meer dan 12 jaar in dezelfde stijl. Nederlanders kopen dan ook graag kleding die vertrouwd voor ze is en waar ze bekend mee zijn. 86% Van de ondervraagden zegt goed te weten welke kleding hen staat of bij hen past. Toch vindt tweederde van de ondervraagden dat ze zich beter zouden kunnen kleden. Iets meer dan de helft van hen zegt ook werkelijk van stijl te willen veranderen. Hierbij de hulp inroepen van een personal shopper zien vooral vrouwen in de leeftijd 20-40 wel zitten. Van hen geeft 70% aan best een keer advies van een professional te willen.
Ruben Senden, personal shopper van Stadshart Amstelveen: “Ik kan me goed vinden in deze uitkomsten. Mensen willen wel, maar weten niet goed waar ze moeten beginnen. Mensen vinden het lastig om uit het enorme aanbod de voor hen juiste kleding te kiezen; ook vinden mensen het vaak moeilijk om te zien wat leuk staat, of hoe je kleding leuk combineert. Klanten die zich bij mij aanmelden hebben vaak een flink paar drempels genomen voor ze de stap nemen. Voor de kosten hoeven ze het niet te laten want de service is gratis, maar ze zijn soms bang dat het dan ‘helemaal anders moet’. Dat is vaak helemaal niet nodig. Ik kijk naar de persoon, stijl, beroep en wensen en help vervolgens met tips, advies en aankoopsuggesties mensen in de juiste richting. Uiteindelijk roept iedereen dat ze dit veel eerder hadden moeten doen. Het stijlgevoel, of in ieder geval het plezier hebben van een goed gekozen stijl en outfit, is dus zeker iets dat Nederlanders hebben”.
Waardering en kritiek van anderen
Ondanks dat de grote meerderheid van de Nederlanders vindt dat ze zichzelf beter kunnen kleden zijn we redelijk te spreken over de kledingstijl van anderen. 57% van de ondervraagden vindt dat de Nederlandse man zich goed kleedt en de stijl van de Nederlandse vrouw wordt door 64% goed gevonden. Met name mannen zijn enthousiast over de kledingstijl van de Nederlandse vrouw; 74% is positief. Kritiek op onze kleding trekken we ons met 50% vooral aan van onze partner. Andere familie- of gezinsleden (29%), vrienden/vriendinnen (17%) en collega’s (6%) hebben samen ongeveer dezelfde invloed.
Mannen
Mannen zijn zoals verwacht minder met mode bezig dan vrouwen. Maar toch noemt 42% van hen zichzelf modebewust. Deze modebewuste mannen zijn vervolgens zeer uitgesproken als het over stijl en mode gaat. Ruim 98% van zegt bijvoorbeeld precies te weten welke kleding het beste bij hen past. Opvallend is dat mannen die zichzelf niet modebewust vinden in 72% van de gevallen wel eens van stijl zou willen veranderen. 21% zegt hiervoor best eens de hulp van een personal shopper te willen gebruiken. Maar de meeste klanten die met Ruben Senden shoppen zijn vrouw.
Ruben Senden: “Het komt wel voor dat mannen mijn hulp inroepen, maar vaak is dat dan op aanraden of initiatief van een vrouw. Laatst heb ik bijvoorbeeld een man geholpen die een cadeaukaart van het winkelcentrum en een shopsessie met mij voor zijn verjaardag had gekregen. We zijn met z’n drieën op pad gegaan en hebben verschillende outfits uitgezocht. De man was erg enthousiast over hoe goed hij er uit kon zien. Hij was bovendien blij met de tips en adviezen die ik hem heb kunnen geven. Dat scheelt hem ook weer tijd met passen bij een volgende aankoop”.
Stadshart Amstelveen
Stadshart Amstelveen kreeg in 2012 als eerste (en vooralsnog enige) Nederlandse winkelcentrum 4 sterren toegekend. Deze internationale classificatie staat voor de kwaliteit en service die een winkelcentrum biedt. Eén van de services die het winkelcentrum biedt is personal shopper Ruben Senden. Andere 4 sterren services zijn een kindertreintje, diverse lounges, gratis en onbeperkt WiFi en een babylounge. Stadshart Amstelveen biedt onderdak aan grote namen zoals de Bijenkorf, Zara, Superdry, G-Star Women, Starbucks en Rituals. Maar er zijn ook diverse boetiekjes en vernieuwende concepten te vinden, zoals het eerste Bose Experience Centre in Nederland en een Nespresso Boutique.
Stadshart Amstelveen is te volgen op www.facebook.com/StadshartAmstelveen
Een reactie op “Tweederde van de Nederlanders vindt dat ze zichzelf beter kunnen kleden”